Strona główna
O nasMisja i wizjaPersonelAktualnościWieści przedszkolneDla rodzicówOferta edukacyjnaWspółpracaDla dzieciKontakt"Śpiewająco do szkoły"


SPOTKANIE Z  INDIANINEM

  Praca nauczyciela wymaga stosowania zarówno tradycyjnych jak inowatorskich form i metod pracy. Innowacyjne formy pobudzają ciekawość dzieci, która jest utrzymywana przez cały czas trwania zajęcia. Podczas zabawy przeplatają się różne formy aktywności, które uatrakcyjniają spotkanie. Stosowany jest dialog edukacyjny, ćwiczenia i gry dramowe, wizualizacja. Ważne jest zorganizowanie przestrzeni edukacyjnej oraz pozostawienie czasu na wykonanie zaprojektowanych wspólnie z dziećmi zadań. Proces edukacyjny w przedszkolu trwa wtedy cały dzień, a nie tylko w czasie zajęć planowanych i jest ciągiem pełnowartościowych sytuacji edukacyjnych.

Przykładem takiego dnia aktywności edukacyjnej było spotkanie przedszkolaków z grupy I i II z Indianinem o imieniu „Pomocna Dłoń” ( w tej roli wystąpiła nauczycielka w przebraniu). Dzieci solidnie przygotowały się na przyjęcie tak zacnego gościa. Przy pomocy rodziców zbudowały indiański namiot – tipi. Zrobiły przepaski na głowę, ozdabiając je kolorowymi piórkami. Gromadziły książki o tematyce indiańskiej, a także płyty CD z muzyką, która przybliżyła im indiańskie rytmy. W piątek rano, tuż przed przyjazdem Indianina, atmosfera była bardzo gorąca. Dzieci robiły porządki w tipi, układały poduszki oraz woreczki ze „skarbami”. Szykowały salę tak, aby jak najlepiej przyjąć gościa. Tuż po śniadaniu zabawą pt. „Wszyscy na pokład” wyruszyliśmy na spotkanie Indianina, który nieoczekiwanie wyszedł z tipi i całą naszą gromadę powitał takimi oto słowami: „Indianie lud dzielny, Indianie lud prawy, Indianie lud chętny do zabawy”. Następnie wszyscy w skupieniu i zainteresowaniem słuchaliśmy opowieści „Pomocnej Dłoni” o tradycjach, zwyczajach Indian – gdzie mieszkają, jak się ubierają i o tym, że indiańskie dzieci nazywają się uti, są one bardzo sprytne, gdyż uprawiają sport tj. biegają, chodzą po górach, tropią zwierzęta, słuchają szumu wiatru i wiedzą kiedy będzie deszcz, a kiedy na niebie zabłyśnie słońce. Dlatego też zaproponował dzieciom z Polski udział w sześciu próbach, które pozwolą im zdobyć „sprawność bystrego Indianina”. Dzieciaki ochoczo stanęły i wykonały stawiane przed nimi zadania. Polegały one na przejściu pod liną, celowaniu szyszka do kosza, wypiciu eliksiru Indianina i zatańczeniu tańca pt. „Uti tropi orła”. Indianin dokładnie obserwował wszystkie dzieci i z zadowoleniem stwierdził, że są one bystre jak uti. W nagrodę nadał każdemu z nich indiańskie imię (emblematy zawieszane na szyję) i zaprosił do odwiedzenia indiańskiej wioski. Na zakończenie wzięliśmy udział w zabawie pt. „Znajdź swój skarb”, „rozpaliliśmy” ognisko i przy rytmach indiańskiej muzyki i tańcu pt. „Płonący ogień” pożegnaliśmy naszego gościa.

Tego typu zajęcia wymagają na pewno dużo przygotowań i zaangażowania ze strony nauczyciela, ale są źródłem ciekawych doświadczeń dla dzieci , zdobywanych głównie dzięki aktywności ruchowej, w działaniu i co najważniejsze z radością i uśmiechem na twarzy.
 


Małgorzata Juchimiuk

Jolanta Gągała

 

.